Meer passagiers via luchthaven Oostende-Brugge: Nu of Nooit!
REPLO vzw is verheugd vast te stellen dat zowel Professor Georges Allaert en Onderzoeker Dieter Bruneel van de Universiteit te Gent als Vlaams Volksvertegenwoordiger Johan Verstreken een pleidooi hielden om meer inkomende passagiers aan te trekken via de luchthaven Oostende-Brugge.
Hiermede wordt het standpunt van REPLO vzw bevestigd, dat extra passagiersverkeer op de kustluchthaven een must is.
Hopelijk vinden alle betrokken instanties inclusief de politieke wereld een consensus om eindelijk werk te maken van de realisatie van een instroom van buitenlandse passagiers via Oostende-Brugge.
Hieronder in een notedop de sinds jaren door REPLO vzw uitgewerkte stelling ivm extra passagierstrafieken:
Oostende heeft nood aan minstens een lijndienst al dan niet met een low cost carrier. Ryanair haalde in de periode mei 2002 - januari 2003 een gemiddelde bezetting van 70 % op haar lijn London-Stansted; dit zonder dagrandverbinding en zonder publiciteit voor Ieper en Flanders Fields, een regio waar dagelijks bussen Britse toeristen naartoe trekken. Brugge legt nu bussen in naar Charleroi. De Brugse toeristische diensten denken met deze busverbinding 300.000 toeristen te kunnen aantrekken. Dit bewijst dat minstens een lijndienst op London verantwoord moet zijn.
Oostende werd erkend als citytrip-bestemming en streeft ernaar meer citytrip-toeristen aan te trekken. Wenselijk zou zijn dat Toerisme Vlaanderen, Toerisme Oostende, Westtoer, Toerisme Brugge, Toerisme Ieper, HORECA, VOKA en gespecialiseerde touroperators gezamenlijk een globaal pakket ontwikkelen met diverse mogelijkheden in West- en Oost-Vlaanderen (voor Britten) en op Groot-Brittannië (voor Belgen).
Daarna kan men met een luchtvaartmaatschappij een deal maken. We mogen echter de fout van Ryanair niet maken door geen dagrandverbinding te voorzien. Dergelijke dagrandverbinding kan ééndags-toeristen met zich meebrengen en zakenmensen de kans bieden om naar London of omgekeerd te vliegen. Een vliegtuig met capaciteit van zo’n 80 tot 100 zetels lijkt voor dergelijk project aangewezen.
Onderzocht dient ook te worden of in het kader van de Olympische Spelen van 2012 in London geen samenwerkingsmogelijkheden zijn. Tevens moet de aandacht gevestigd worden op het feit dat in de periode 2014-2018 de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog plaatsvindt. Dit zal ongetwijfeld een stroom Britse toeristen naar Ieper en omgeving brengen.
REPLO vzw doet een oproep tot Westtoer, de toeristische diensten van Oostende, Brugge, Ieper en Gent om samen met de Horeca, VOKA en op Groot-Brittannië gespecialiseerde reisagentschappen en Britse reisagentschappen om aan tafel te zitten en een globaal project uit te werken om te komen tot een lijndienst Oostende-London.
In het kader van de onlangs aangekondigde samenwerking tussen de havens van Oostende en Zeebrugge, om gezamenlijk inspanningen te leveren voor het aantrekken van meer cruiseschepen, dient ook de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge hierbij betrokken te worden.
Het is alom bekend dat een bepaald vermogend cliënteel de voorkeur geeft om per vliegtuig naar/van de cruisehaven te reizen. Het gaat hier vnl. om cruises van lange duur. Luchthavens zoals Venetië, Southampton of Miami staan bekend voor het aanbrengen van cruisepassagiers per chartervliegtuig.
Onlangs besliste de TUI-groep om één van haar Boeing 737’s in VIP versie uit te rusten en te herschilderen in de kleuren van Hapag Lloyd (de cruise afdeling van de groep). De bedoeling is om regelmatig een groep passagiers aan te vliegen naar een haven waar een Hapag Lloyd cruiseschip vertrekt.
Promotie voor de luchthaven Oostende-Brugge bij cruisetouroperators kan Oostende doen opnemen in dergelijk netwerk.